Publiekscampagne biologisch weer overal te zien

Op maandag 16 september is het vervolg van de meerjarige publiekscampagne over biologisch voedsel gestart. De boodschap van de campagne blijft hetzelfde; “Biologisch. Met aandacht voor mens, dier en natuur”. De tv-spot wordt opnieuw ingezet en er worden advertenties aan de campagne toegevoegd met nieuwe biologische producten in de hoofdrol: Elstar appels, winterpeen en kaas

Resultaten eerste deel campagne

In 2024 en 2025 richt de campagne zich op het koppelen van positieve emoties en beleving aan het biologisch keurmerk, op herkenning van het logo, en dat de consument weet wat biologisch inhoudt. Al na de eerste campagneflight, in juni 2024, is de campagne hierin geslaagd. Het hielp daarbij dat stakeholders uit de retail, biologische sector en voedselindustrie op de campagne aanhaakten. Consumenten uit de doelgroep kiezen vaker voor biologisch. Doordat de campagne nu herhaald wordt, is de verwachting dat de herkenning verder zal toenemen.

EU Organic Day

Een feestelijk moment binnen de campagneperiode is EU Organic Day op 23 september. Tijdens deze jaarlijkse dag, een initiatief van de Europese Commissie, is er extra aandacht voor biologisch voedsel en krijgt de campagne ook een boost. De campagne zal die dag ook te zien zijn op een aantal grote stations in Nederland: Utrecht, Breda, Amersfoort en Den Haag.

Over de campagne

De consumentencampagne maakt onderdeel uit van het Actieplan ‘Groei van biologische productie en consumptie’. De ambitie is het landbouwoppervlak voor biologische landbouw te laten groeien van ongeveer 4,5% in 2023 tot 15% in 2030. Om dit doel te bereiken is het belangrijk dat consumenten meer en vaker voor biologische producten kiezen. De consumentencampagne is een belangrijk onderdeel om dit voor elkaar te krijgen.