Routekaart: Kansrijke producten in de omschakeling naar meer biologische inkoop
Welke productgroepen dragen het meest bij aan meer biologische inkoop en uitbreiding van het Nederlandse biologisch landbouwareaal?
Van 5% in 2024 naar 100% in 2027, verdeeld over:
- Koffiebar: 50%
- Banqueting: 25%
- Restaurant: 25%
Categorie 1
Begin met categorie 1. deze producten (per product kunnen één of meerder e aspecten van toepassing zijn):
Meeste bijdrage aan het doel:
- Goede beschikbaarheid
- Relatief klein prijsverschil
- Invloed op NL landbouwareaal
Categorie 2
Daarna categorie 2. deze producten (per product kunnen één of die bijdragen aan het doel maar in mindere mate:
- Minder goede beschikbaarheid
- Groter prijsverschil en/of
- Minder invloed op NL landbouwareaal
Categorie 3
Vervolgens categorie 3. deze producten (per product kunnen één of
Minste bijdrage aan het doel:
- Herkomst buiten Europa
-Hoge meerkosten en/of
- Geen focus van catering
Koffiebar
categorie 1: NL seizoensfruit
categorie 2: Zuivelvervangers, melk, koffie en thee
categorie 3: Exotisch fruit, frisdranken
Banqueting
categorie 1: Melk en karnemelk, NL seizoensgroenten, NL seizoensfruit
categorie 2: Andere groenten, sap en smoothies, brood, koffie en thee
categorie 3: Exotisch fruit, alcoholische dranken
Restaurant
categorie 1: Melk, karnemelk en yoghurt, NL seizoensgroenten en aardappelen, NL seizoensfruit
categorie 2: Andere groenten, sap en smoothies, brood
categorie 3: Exotisch fruit, olie